Första haveriet med en JaktViggen på F17.
Under en luftstridsövning rote mot rote, den 15 januari 1985, över södra Småland fick tvåan i jaktroten en styrsystemstörning och indikering på generatorfel i sitt andra anfall under stigning mot målförbandet på ca 4000 m höjd. Styraautomaten kopplade ner. Störningen medförde, att flygplanet inte svarade på normala spakutslag.
Flygföraren lyckades gå i planflykt på ca 2000 m höjd och flög tillbaka till Ronneby på grundstyrsystemet med 500 km/h. Han fick ansätta stora spakkrafter för att hålla flygplanet rätt på vingarna. Efter att landställen fällts ut uppstod en nossänkning i kombination med roll åt vänster, som inte kunde motverkas, varför föraren räddade sig med att skjuta ut sig på ca 300 m höjd och en fart på ca 400 km/h samt en 45 graders bankning åt vänster. Han undkom relativt oskadd.
Haveriutredningen fokuserade, m h a förarens uppgifter och utvärdering av det tillvaratagna RUF-bandet, ganska snart på höger vinge och dess styrsystem. Efter bortmontering av luckorna på vingens undersida besiktigades utrymmena varvid en löst liggande mutter (M8) hittades samt en löst liggande bricka. Eftersom vingen var så hel kunde det med säkerhet konstateras att de inte hade lossnat från något bultförband i aktuellt område i vingen. Man upptäckte också märken som kunde tyda på att muttern och brickan suttit i kläm i länkaget i styrsystemet. Muttern och brickan har med största sannolikhet hamnat i vingen vid modifieringsarbete på flygplanet som utförst vid SAAB i Linköping.
Detta ledde till ett flygstopp och omfattande kontroller av samtliga fpl 37 med avseende på främmande föremål (FOD).
Haveriet inträffade utanför Hasselstad, 3 km NV F17 och fpl totalförstördes. Flygplanet, nr 312 med koden F17-12, hade vid haveritillfället 403,43 flygtimmar bakom sig. Flygföraren hade vid haveritillfället 109 flygtimmar på typen.
Källa har varit utdrag från haverirapporten.