Efter andra världskriget stod Flygvapnet inför frågan om jetmotorns framtid i militära flygplan. Skulle de bara användas i de snabbare jaktplanen? Motorn var bränsletörstigare som begränsade aktionsradien eller nyttolasten, medan den gav betydligt högre hastigheter jämfört med kolvmotorn.
J 28 Vampire införskaffades i väntan på den svensktillverkade J29 Tunnan, som flög första gången 1949. Detta visade på en snabb övergång till jet för jaktflyget.
För bombflyget diskuterades vilket plan som skulle ersätta det propellerdrivna B 18B. Tidigt beslöts det att det skulle vara jetdrivet och inledningsvis tvåmotorigt. Olika koncept tog sin utformning på ritbordet.
Efter ett antal olika projekt kom SAAB fram med projekt 1150, som var ett enmotorigt och tvåsitsig attackplan avsett för uppdrag över både land och vatten. Flygplanet skulle kunna bära raketer och bomber från en central plats i Sverige till vilken annan del av landet på mindre än en timme i alla väder i såväl dagsljus som på natten.
I oktober 1949 fick flygplanet beteckningen 32.
Fyra provflygplan togs fram.
Serietillverkningen påbörjades 1954 och Flygvapnet gjorde en första beställning på 64 dt A 32A, som sedan följdes av ytterligare 116 st och avslutades med 60 + 60 flygplan, AV totalt 300 plan byggdes 15 st som spaningplan och fick beteckningen S 32C. Första flygplanet, 32001, flög första gången i augusti 1955.
F17, i Kallinge, var det första förbandet som försågs med A 32A Lansen och i början av maj 1956 startade inflygningen av de första instruktörerna. I den första utbildningen deltaog 7 förare och 3 navigatörer från F17 och den 24 maj 1956 levererades det första flygplanet till F17. Förare var kapten Hans Rehnwall.
Första divisionen fick flygplanen 32001 - 32023, utom 32004 som brann upp före leverans. Planen var i början metallblanka med fena, sidoroder och vingspetsar i olivgrönt. Hösten 1956 var samtliga divisioner utrustade med Lansen och T 18B hade flugit färdigt på förbandet.
Under 19 år på F17 kom 90 olika flygplansindivider att tjänstgöra och av dessa var 13 flygplan baserade i Kallinge hela tiden.
När Drakensystemet infördes på F17 1973, då F3 drogs in, avvecklades 32orna på 1 och 2 divisionen, medan 3 divisionen fortsatte sin verksamhet. Den 18 december 1975 gjorde Quintus Gul, 3 div, sin sista Lansenflygning.
Ungefär 15 år senare började den lokala flyghistoriska föreningen, Quintus 72, att arbeta för att bevara en Lansen. Efter en del turer så stod 32151 på en pelare utanför vakten och invigdes där 1990 av CF17 Gunnar Ståhl. 32151 kom till F17 1959, efter att ha varit på F6 i två år, och tjänstgjorde på Blekingeflottiljen till sista dagen. 1978 kasserades planet, som varit märkt blå B, gul B samt 38.
Som källa har i huvudsak använts boken Lansen av Sven Stridsberg.
Dessa A 32A har funnits registrerade på F17
32001 märkt F17-?
32002
märkt F17-?
32003
märkt F17-rA
32005
märkt F17-rB
32006
märkt F17-gC, F17-?
32007
märkt F17-?
32008
märkt F17-?
32009
märkt F17-gI
32010
märkt F17-?, F17-?C
32011
märkt F17-rI, F17gG
32012
märkt F17-b?
32013
märkt F17-rI
32014
märkt F17-rN
32015
märkt F17-rK, F17-rD
32016
märkt F17-?
32017
märkt F17-?
32018
märkt F17-bF, F17-bE, F17-18
32019
märkt F17-rO
32020
märkt F17-bP, F17-rO
32021
märkt F17-gV, F17-gA, F17-gÅ
32022
märkt F17-bF, F17-gA, F17-vA, F17-01
32023
märkt F17-rR, F17-gG, F17-02
32030
märkt F17-rF, F17-?
32031
märkt F17-gO, F17-03
32032
märkt F17-gH, F17-r?, F17-04
32033
märkt F17-rJ, F17-05
32034
märkt F17-bI, F17-gH, F17-06
32042
märkt F17-gA, F17-vC, F17-gÅ
32051
märkt F17-17
32053
märkt F17-gE, F17-r?, F17-07
32054
märkt F17-rF, F17-b?, F17-08
32056
märkt F17-rJ, F17-rE
32057
märkt F17-gK
32058
märkt F17-rM, F17-09
32059
märkt F17-gE, F17-gF, F17-10
32060
märkt F17-rI, F17-11
32061
märkt F17-gJ, F17-r?, F17-12, F17-51
32066
märkt F17-rS
32067
märkt F17-bK, F17-g?, F17-r?, F17-13
32068
märkt F17-F17gI, F17-14
32069
märkt F17-bN, F17-15
32070
märkt F17-bH, F17-16, F17-10
32071
märkt F17-bL, F17-17
32072
märkt F17-gN, F17-18
32073
märkt F17-bO, F17-r?, F17-bC, F17-19, F17-17
32077
märkt F17-bH, F17-07
32096
märkt F17-rS
32097
märkt F17-rA, F17-20
32098
märkt F17-gK, F17-rI, F17-21
32099
märkt F17-bC, F17-bG, F17-22
32100
märkt F17-gL, F17-rB, F17-23
32101
märkt F17-gM, F17-24
32102
märkt F17-bQ, F17-bD, F17-25
32103
märkt F17-rK, F17-26
32104
märkt F17-bC, F17-rE, F17-gC, F17-27
32105
märkt F17-gA, F17-28
32106
märkt F17-rD
32107
märkt F17-rV
32108
märkt F17-rE
32109
märkt F17-gG
32110
märkt F17-rT, F17-31
32111
märkt F17-?L
32112
märkt F17-bA, F17-32
32113
märkt F17-rH, F17-33
32114
märkt F17-rC, F17-34
32115
märkt F17-bJ, F17-35
32129
märkt F17-bS, F17-bD, F17-30
32135
märkt F17-?Y
32136
märkt F17-?
32144
märkt F17-19, F17-43
32148
märkt F17-gC, F17-36
32149
märkt F17-bB
32150
märkt F17-gD, F17-37
32151
märkt F17-bD, F17-gB, F17-38, F17-17 1)
32152
märkt F17-rB, F17-39
32154
märkt F17-bE, F17-40
32157
märkt F17-rL, F17-41
32159
märkt F17-gG, F17-r?, F17-42
32169
märkt F17-44
32174
märkt F17-53
32194
märkt F17-34
32210
märkt F17-36
32234
märkt F17-gT, F17-53
32235
märkt F17-rN, F17-44
32236
märkt F17-gP, F17-bP, F17-45
32237
märkt F17-bR, F17-rP, F17-46
32238
märkt F17-bU, F17-47
32239
märkt F17-gS, F17-rS, F17-48
32240
märkt F17-gT, F17-49
32241
märkt F17-rO, F17-50
32260
märkt F17-gV
32261
märkt F17-gU, F17-51
32262
märkt F17-bÅ, F17-52
32263
märkt F17-bV, F17-53
32264
märkt F17-bÄ, F17-54
32265
märkt F17-rP, F17-55
32266
märkt F17-rU, F17-56
32267
märkt F17-bA
32269
märkt F17-rV
Kursiv stil = observerad anropskod
1) Står på pelare utanför vakten på F17, märkt gul-B
Uppgifterna är hämtade från Svensk Flyghistorisk Tidskrift Nr 2/1994 utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening
T. Boelman 16.02.2015 17:02
Dear reader
As officer of the Netherland Air Force
I am looking for photos of the Saab Lansen.
Is it possible that you can help me.
Greetings
T. Boelman
Hans-Evert Renérius 22.12.2013 17:08
Rune Pettersson!
Hej! Kan Du berätta något mer om denna störtning i nov. 58? Omständigheter, väderförutsättningar m.m. Berätta gärna vad Du såg och upplevde!
Rune Petersson 20.03.2013 14:13
Hej ! jag minns som grabb att en Lansen störtade i Hilleslätt , utanför Ronneby , men jag kan inte hitta det någonstans , jag minns inte vilket år detta hände..
Ulf Larsson 22.07.2013 23:10
A32A F17 Gul G 32011 1958-11-12 straxt efter kl 1400
ff Åslund omkom
Hälsning Q 91
Senaste kommentarer
09.08 | 17:08
Under utbildning till flyglotta 1955 var jag med om en flygtur på F17 i en B3.
16.04 | 14:16
absolut,bra läsning
16.04 | 14:14
är inte bosatt i blekinge utan i skåne men är ändå intresserad av flyg ...
28.01 | 18:20
Kul! Som varande divisionschef på bilden (i sitsen) tackar jag f...